به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابطعمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي، محمدجواد عطرچيان مديركل دفتر ترانزيت و پايانههاي مرزي اين سازمان با اعلام اين خبر، افزود: در پي اقدامات انجام شده از سوي سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي در زمينه توسعه و بهبود زيرساختهاي حمل و نقل و تقويت كريدورهاي ترانزيتي از مسير جمهوري اسلامي ايران، هماهنگي با سازمانهاي ذيربط و برنامهريزي و فعال نمودن مناسبات ترانزيتي و حمل و نقلي با كشورهاي منطقه، همچنين تعامل و همكاري بخش خصوصي فعال در حوزه حمل و نقل بينالمللي در كشور طي مدت مذكور از مجموع كالاهاي ترانزيت شده، ۴ ميليون و ۱۶۳ هزار تن را مواد نفتي و ۵ ميليون و ۳۷۰ هزار تن را مواد غيرنفتي تشكيل دادهاند كه عمدهترين بخش مواد غيرنفتي كالاهايي نظير مواد سوختي، انواع تركيبات شيميايي، انواع پنبه، لوازم خانگي و مواد غذايي بوده است.
مديركل دفتر ترانزيت و پايانههاي مرزي افزود: در مدت زمان مذكور، از ميان مرزهاي كشور بندرعباس با ۲ ميليون و ۷۰۱ هزار تن معادل ۳ / ۲۸ درصد فعالترين مرز در زمينه ترانزيت ورود كالا به شمار ميرود.
پس از آن مرزهاي پرويز خان با ۳/۲۴ درصد، بازرگان با ۲ / ۱۱ درصد و باشماق با ۸ / ۱۰ درصد در ردههاي بعدي قرار دارند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار کرد: در زمينه ترانزيت خروج كالا از كشور ، بندر امام با ۳ ميليون و ۳ هزار تن معادل ۵ / ۳۱ درصد در رده نخست و پس از آن مرزهاي بندرعباس با ۵ / ۱۰ درصد، لطفآباد با ۷ درصد و سرخس با ۷ / ۶ درصد در ردههاي بعدي قرار دارند.
عطرچيان بيشترين حجم تردد كاميونهاي حامل بار ترانزيتي را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام كرد و افزود: از ۴۳۳ هزار دستگاه تعداد سفر كاميونهاي حمل كننده كالاهاي ترانزيتي، ۲۷۴ هزار دستگاه معادل ۶۳ درصد توسط كاميون ايراني و مابقي توسط ساير مليتها از كشور حمل شده است.
وي خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران به دليل موقعيت استراتژيك و ژئوپلتيك خود به عنوان چهار راه ترانزيتي آسيا و اروپا داراي پتانسيلهاي كافي براي افزايش ترانزيت كالا و مسافر از طريق شيوههاي گوناگون حمل و نقل است./
نظر شما